התקפי חרדה והטיפול בהם

מהו התקף חרדה?

התקף חרדה הוא התפרצות פתאומית של פחד קיצוני שאינו קשור לסכנה מממשית מיידית, המייצר חוויה רגשית אינטנסיבית ומטלטלת ומלווה לרוב גם בסימפטומים גופניים כגון : דפיקות לב מהירות וחזקות, תחושת לחץ בחזה, הזעה, רעד, יובש בפה, תחושה של קוצר נשימה, כאבי בטן או שלשולים, תחושת חולשה בשרירים לעיתים עד לכדי עילפון.

מחקרים מראים שמעל ל-20% מהאוכלוסיה יעברו לפחות התקף חרדה אחד במהלך החיים. התקפים אלה יוצרים תחושה קשה מאד של בהלה. הסיבה להופעתם היא טריגר פנימי או חיצוני המפעיל במלוא העוצמה את מערכת החירום הגופנית האוטומטית הטבועה בנו ביולוגית ונועדה לייצר תגובה אינסטינקטיבית הישרדותית בשעת סכנה. בעבר כאשר הטריגר העיקרי לחרדה היה מצב מסכן חיים כגון מצב של תקיפה פיזית מצד אוייבים / שודדים, או סכנה של פגיעה או טריפה על ידי חיית בר, מערכת אוטומטית זו היתה יעילה מאד וסיפקה לנו את הנחוץ לנו כדי להילחם או לברוח מהסכנה: הגברת הדופק וקצב הנשימה, והפרשת אינסולין ואדרנלין כאנרגיה זמינה שאיפשרו לנו לברוח ולהינצל. במאה השנים האחרונות השתנה עולמנו ללא היכר. הסכנות הקיומיות פחתו באופן דרמטי אך במקביל מערכת הלחצים של העידן המודרני הביא ליותר ויותר מצבים של חרדה המתעוררת כתוצאה מטריגר רגשי או נפשי. במצבים אלה פעילות המערכת האוטומטית לא רק שאינה מועילה, אלא שהיא אף מקשה עלינו ומחריפה מאד את המצב, משום שהיא מייצרת תחושה שאנו לכודים בסיטואציה בחוסר אונים וללא כלים מתאימים להתמודדות.

עוצמה קיצונית של תחושות אלה מייצרת תופעה הנקראת "חרדה מחרדה"- פחד רב מהתקפי החרדה עצמם הנחווים (ובצדק) כלתי צפויים ובלתי נשלטים. כתוצאה מכך מופיעה לא אחת התנהגות המנעותית וצמצום ההתנהלות כדי להימנע ממה כל מה שנתפס כטריגרים להתקף. הצמצום שמתחיל בראשיתו מהימנעות מפעילות פיזית (למשל להימנע מלהגיע למקום בו התרחש התקף החרדה) יכול בהמשך להתרחב מאד, עד לכדי כך שלעיתים עצם המחשבה על הנושא מעורר החרדה, יוביל להופעת חלק מהסימפטומים של ההתקף כמו עליה בדופק, הזעה, כאבי בטן ועוד. כל אלה מביאים לפגיעה משמעותית באיכות החיים ולעיתים אף להופעת דיכאון.

 

טיפול בחרדה

התקפי חרדה לא רק ניתנים לטיפול באמצעות שיחות אלא אף מגיבים טוב לטיפול. באמצעות הטיפול ניתן להשתלט בהדרגה על התקפי החרדה ולשוב ולקבל שליטה על התגובה ללחץ, החל מצמצום דרמטי בהיקפם ותדירותם של ההתקפים ועד להעלמותם לחלוטין. טיפול בהתקפי החרדה קרוב ככל הניתן לרגע הופעתם מביא הן להפחתה משמעותית של הסבל והן לעליה בסיכוי למגר אותם לחלוטין. הטיפול מקנה כלים להתמודדות עם החרדה, להבנה של הטריגרים המפעילים אותה ולאיתגור מחשבות לא אפקטיביות המביאות להתנהגויות ההמנעותיות אשר בפועל משמרות ואף מעלות את הסיכוי להישנות התקפי החרדה. בתהליך הטיפול נעשית הרחבה הדרגתית של היכולת להגיע לשליטה בסיטואציה, פיתוח חוסן נפשי ודרך כך שליטה וצמצום או אף העלמות התקפי החרדה.

במצבי קיצון טיפול בחרדה יכול לכלול טיפול תרופתי הניתן על ידי פסיכיאטר או רופא משפחה לשם להקלה בסימפטומים ובעוצמה של התחושות. שילוב של טיפול תרופתי ( במידה ונחוץ) עם פסיכותרפיה מביא לתוצאות מצויינות בשליטה בהתקפי החרדה.

 

כתיבת תגובה