מה מסייע להצלחת טיפול פסיכותרפי

פסיכותרפיה הינה השם המקצועי למה שאנשים מכנים "טיפול פסיכולוגי", והיא מורכבת משתי מילים- פסיכו= נפש ו-תרפיה= טיפול. אנשים פונים לטיפול פסיכותרפי ממגוון רחב של סיבות בשל מצוקה, לחץ ותחושה של חוסר מוצא, בה ניסו להתמודד עם הקושי בכל דרך שהם מכירים אך ללא תועלת. מטרת הטיפול היא ליצור שינוי (תודעתי, התנהלותי או תפיסתי) שיביא לצמצום תחושות המועקה והקושי עד להעלמותם. תהליך הטיפול מתבסס בעיקרו על שיח מילולי אך אין מדובר בשיחת חולין. בכדי שהטיפול יהיה יעיל ויצליח לייצר תובנות שיובילו לשינוי, כדאי לתת את הדעת על מספר מוקדים:

הגדרת יעדים ובחינה מתמדת של ההתקדמות
כאמור טיפול נועד לייצר שינוי. לצורך כך יש לעשות הגדרת מטרה ברורה (וניתנת לבדיקה) של מטרת הטיפול. כלומר להגדיר בבירור מהו הקושי ומהו שינוי הרצו. הגדרה זו תשמש כמצפן המכוון את התהליך הטיפולי. כאשר לא מגדירים מה רוצים לשנות, ובאיזה אופן, קשה מאד לדעת האם הטיפול מועיל והאם אנו מתקדמים בכיוון הנכון. ברמה היישומית- כבר במהלך הפגישה הראשונה אני מגדירה עם המטופל/ת תחום, נושא או קושי ברור אותו אנו שמים במרכז הטיפול. אחת לתקופה אני חוזרת עם המטופל/ת לבדוק האם חל שינוי והאם זהו השינוי הרצוי. בדיקה תקופתית תדירה מאפשרת לדייק את התהליך תוך כדי התנהלותו ולוודא שהוא אכן משיג את מטרתו.

 

התאמה של המודל/ הכלים הטיפוליים למטופל עצמו

כל תהליך טיפול הינו תהליך ייחודי למטופל/ת הספציפיים. כמו שלא לכולנו מתאימים אותם הבגדים ואנו בוחרים את בגדינו בהתאם למבנה הגוף, הגובה, המשקל והאישיות שלנו. כך גם בטיפול. בכדי שהטיפול יהיה מותאם באופן המיטבי ביותר לכם, עדיף לבחור מטפל/ת להם ידע וניסיון בכלים ומודלים שונים של טיפול כך שיוכלו לבחור את הכלי המתאים ביותר עבורכם (ולא יתאימו אתכם לכלי או גישה אחת אותה הם מכירים).

 

כימיה עם המטפל/ת

טיפול הינו מסע משותף של מטפל/ת ומטופל/ת. זהו מסע אישי מאד הנוגע במקומות הרגישים והכואבים ביותר. לכימיה הנוצרת בין המטפל/ת והמטופל/ת תפקיד קריטי בהצלחת הטיפול, שכן התהליך אותו עובר המטופל הינו נגזרת של האינטראקציה הקרובה והאישית הנוצרת בו. ללא כימיה ותחושה של נוחות קבלה ובטחון בקשר, קשה יהיה להגיע להצלחה בטיפול. כימיה בין בני אדם היא דבר אישי וחמקמק שקשה מאד להגדיר במילים באופן מדוייק, אבל כשהיא קיימת- אין ספק לגביה. בידקו בינכם לבין עצמכם האם המפגש עם המטפל/ת מייצר לכם תחושה נוחה ובטוחה, האם למרות הקושי שבנגיעה בכאב אתם חשים מוכלים ומוחזקים בתוך הפגישה עם המטפל/ת. אם התשובה לשאלה היא כן, סימן שאתם נמצאים במקום הנכון. (ראו גם פוסט בנושא "איך בוחרים מטפל/ת")

 

רצון בשינוי
כמו בתזוזה של גלגל, התנעת התהליך היא הדבר הקשה ביותר, לאחר מכן האינרציה מסייעת מאד להמשיך את התנועה. כך גם בטיפול. המדד החשוב היותר להצלחת טיפול הוא הרצון הפנימי בשינוי. אם הגעת עד לכאן, אם התחלת לחפש באופן אקטיבי דרכים לשנות את מציאות חייך, סימן שעשית כבר את הצעד הראשון והחשוב מכולם.

 

בהצלחה !

כתיבת תגובה