איך בוחרים מטפל/ת ?

טיפול (או בשמו המקצועי פסיכותרפיה) הינו קודם לכל מפגש אישי בין מטפל/ת לבין מטופל/ת. הרשת עמוסה בפרסומים ומידע על מטפלים רגשיים מסוגים שונים. אז איך תדעו איך לבחור את המטפל/ת הנכונ/ה ביותר עבורכם ?

הדבר הטוב ביותר הוא לפנות לאדם קרוב אליכם, עליו אתם סומכים, ולבקש המלצה המבוססת על ניסיון אישי.  כך אתם יודעים בוודאות גדולה יחסית שמדובר באדם שכבר הוכיח את יכולותיו. אך לא תמיד יש בנמצא מישהו שייתן לכם המלצה אישית. לשם כך ריכזתי עבורכם קווים מנחים שיסייעו לכם בבחירת הפסיכותרפיסט/ית המתאימים לכם ביותר:

  1. תעודות– טיפול פסיכותרפי יכול לתת רק אדם שהוכשר לכך מקצועית ושהכשרתו מוכרת על ידי המדינה (פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ומטפלים באומנות) יש משמעות רבה לתעודות ולרישיון מוכר רישמית במיוחד בתחום רגיש זה בו המטופל מאפשר למטפל לגעת בנפשו. וודאו שיש למטפל/ת הסמכה ותעודות מוכרות.
  2. תפיסה טיפוליתהתפיסה הטיפולית ואופן העבודה אותו מציג/ה המטפל/ת משמעותית ביותר. מטפל/ת מנוסה אמור להיות מסוגל להסביר לכם בקלות מהי התפיסה הטיפולית שלו. אינכם צריכים להכיר את שמות הגישות והמודלים הטיפוליים השונים אך חשוב לברר כבר בשיחת הטלפון הראשונית מהי הגישה הטיפולית של המטפל/ת, האם יש לו/לה מודל טיפול אחד לפיו הוא עובד או מגוון של מודלים טיפוליים בהם הוא משתמש בהתאם לצרכי המטופל הספציפי.

רכיב נוסף שיש לבחון הוא אקטיביות המטפל בתהליך. במובנים רבים התהליך הטיפולי הינו מסע משותף של שני הצדדים. בשל כך יש לחשוב היטב איזה שותף למסע נחוץ לכם. מה יעזור לכם יותר ומה ישרה עליכם בטחון. האם בנקודה זו בחייכם נחוץ לכם מטפל אקטיבי ופעיל שיסייע לכם במציאת הכיוון? או שנחוץ לכם מטפל מעט פסיבי יותר שייתן לכם  מרחב, מקום לחשוב ולהשתהות, ויצעד בקצב שלכם? אין תשובה טובה למה נכון. לכל אחד ואחת נחוץ תמהיל שונה ועוד יותר מכך- בנקודות זמן שונות לאותו אדם ישנם צרכים שונים. אתם מכירים את עצמכם טוב יותר מכל אדם אחר ויודעים מה נחוץ לכם עכשיו. אל תתביישו לשאול מהי הגישה הטיפולית ובדקו בינכם ובין עצמכם האם הגישה המוצעת נשמעת מתאימה לכם בנקודת זמן זו.

  1. כימיה – טיפול הינו הרבה יותר מאשר רק גישה או תפיסה טיפולית. לכימיה הנוצרת בין המטפל/ת והמטופל/ת תפקיד קריטי בהצלחת הטיפול, שכן התהליך אותו עובר המטופל הינו נגזרת של האינטראקציה הקרובה והאישית הנוצרת בו. מפגש בינאישי מכיל, נעים וחסר שיפוטיות הינו תנאי בסיסי ליכולת שלכם לתת אמון ולשתף במה שלעיתים אפילו בינכם לבין עצמכם קשה לכם להודות. חשוב לבדוק כבר בשיחת הטלפון הראשונית ובוודאי שבמפגשים הראשונים– האם נוצרת אצלכם תחושה נוחה ובטוחה עם המטפל/ת. כזו שתאפשר לכם לגעת במקומות אישיים וכואבים. ובמילים פשוטות- האם נוצרת כימיה בינכם לבין המטפל/ת. לא תמיד ניתן להגדיר זאת ממש במילים, אבל ניתן לחוש זאת בוודאות. הקשיבו לתחושת הבטן שלכם.

כתיבת תגובה